Pekka Vahtera

Merionen tarina

Sain viime kesänä hauskan yhteydenoton asiakkaaltani. Asiakkaan perheen kesäloma oli juuri alkanut ja veneestä moottori rikkoutunut. Asiakkaani ajatteli, ettei koskaan enää näin, merelle pitää päästä, mieluiten ilman melua ja savua. Hän halusi tilalle sähkömoottorin.

Joten hän soitti, voisimmeko modifioida hänelle sähköveneen. Tutkin asiaa, vastasin. Selvittelin modifioinnin mahdollisuuksia. Osoittautui mahdottomaksi sovittaa riittävän isot akut pieneen paattiin. Lisäksi veneen kokonaispaino olisi kasvanut liikaa. Ei onnistu, kerroin pettyneenä johtopäätökseni. Tehkää sitten sellainen, vastasi asiakkaani. Homma alkoi vauhdikkaasti ja reippaasti on syksykin menty.

Saimme Eivolan Pekan kanssa aloittaa ihan puhtaalta näytöltä ja suunnittelimme veneen, jossa kevyen epoksirakenteen vahvuudella luodaan uusia ulottuvuuksia moottoriveneilyyn. Vene on jo tekeillä. Erittäin kevyt runko ja riittävä tehoalue moottorille, veneen huippunopeus sähkölläkin yli 20 solmua. Moottorivene, joka on suuntavakaa pienemmilläkin nopeuksilla. Konsepti, joka joustaa moneen käyttötarkoitukseen hyödystä huviin. Tervetuloa tutustumaan uutuutemme rakentamiseen Naantaliin, toki kerron asiasta mielelläni lisää puhelimitsekin. Vesillä ollaan ensi kesäksi.

Päivitys kesällä 2017. Katso video valmiista veneestä.

 

Merione 22 LC

Merione 22 Light Cruiser on uutuusvene monessa roolissa. Yhdistimme sen rakentamisessa keveiden rakenteiden osaamisemme moderniin sähköpropulsiotekniikkaan ja saavutimme ominaisuuksia, jotka yllättävät.

Merione

Light constructions – hard solutions

• Pituus lähes 7m

• Rungon paino alle 500kg

• Nopeus yli 20 solmua

• Co-päästöt: 0g

• Hiukkaspäästöt: 0g

• Polttoaine 0l/mpk

• Melu: aallokon kohina

Modernia tekniikkaa

Modernia tekniikkaa

Merione varustetaan korkealuokkaisella sähköpropulsiolla. Veneen runkomuotojen ja keveyden ansiosta sähkömoottorin välitön voima kiihdyttää Merionen hetkessä yli 20 solmun nopeuteen.

Merioneen voidaan asentaa myös tavallinen perämoottori, jos sähköratkaisuja ei haluta hyödyntää.

Maailmanluokan hydrodynamiikkaa

Maailmanluokan hydrodynamiikkaa

Merionen rungon on suunnitellut Pekka Eivola. Pekka on erikoistunut vesialusten hydrodynamiikan optimointiin.

Merionessa hänen ammattitaitonsa näkyy aluksen kulkuasennossa, aallokon muodostuksessa ja minimoidussa rungon vastuksessa - sekä suuntavakautena hiljaisemmissakin nopeuksissa.

Harkittuja yksityiskohtia

Harkittuja yksityiskohtia

Teimme Merionen ominaisuuksiltaan käyttöveneeksi ja toteutimme siihen tärkeiksi kokemiamme veneen käyttöominaisuuksia parantavia yksityiskohtia.

Käytännöllistä ja kaunista

Käytännöllistä ja kaunista

Merionen kansi ja sisustusratkaisut ovat Pekka Vahteran käsialaa. Pienteollinen tuotantotapa mahdollistaa erilaiset modifikaatiot. Raaka-aineiden monipuolinen ja tarkka hyödyntäminen säästää luonnonvaroja. Muodot Pekka on hionut aikaa kestäväksi, vene on ulkomuodoiltaan monessa suhteessa klassinen..

Muunneltavaa varustelua

Muunneltavaa varustelua

Pekka on yhdistänyt rakenteisiin useita eri funktioita tekemättä niissä kuitenkaan kompromisseja. Esimerkiksi veneen kaiteet ja tukikahvat on hyödynnetty katon tekemiseksi siirreltäväksi. Katossa on kolme käyttöasentoa: perinteinen hard top, slow fishing sekä daycruiser.

Kaikkiin käyttötarpeisiin

Kaikkiin käyttötarpeisiin

Merionen moduulirakenne mahdollistaa myös suurempia ratkaisuja veneen toiminnallisuuteen tai propulsiovalintoihin. Veneessä voi olla myös keulahytti ja/tai sisämoottori. Muutokset ovat mahdollisia myös jälkeenpäin. Siten veneen elinkaari on pitkä ja sopusoinnussa kestävään kehitykseen.

Esimerkkejä propulsioista

Esimerkkejä propulsioista

Merionen rakennustapa mahdollistaa voimanlähteeksi erilaisia moottoreita ja vetolaitteita.

Kulutusarvot moottorivalmistajien arvioita.

R1Q1101
R1Q0930
R1Q1269
R1Q0957
R1Q1097
DSC1278
cabin-inboard1-with-pantry-6000px
R1Q1457
R1Q1471
sports-commuter2-outboard2x-8000
R1Q1282
R1Q1185
3046
DSC1211
bmw-batt12web
R1Q1301
R1Q1154
sports-daycruiser
IMG 7340-51
IMG 7339-50 1
R1Q1006
R1Q1406
R1Q1377
inva2-8000
R1Q1372
R1Q1110
3394
2920
IMG 7304-15
cabincruiser-inboard-pantry-1
DSC1125